КУЛЬТУРНІ СТЕРЕОТИПИ В ПОЛЬСЬКИХ АНЕКДОТАХ

Автор(и)

  • Маргарита ЖУЙКОВА Lesya Ukrainka Volyn National University
  • Олена КОТИС Lesya Ukrainka Volyn National University

DOI:

https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2022/3/7

Ключові слова:

гумор, польські анекдоти, культурний стереотип, музика, музичні інструменти

Анотація

У статті представлено результати текстологічного дослідження масиву польських анекдотів на музичну тематику (близько 400 одиниць). Загальною особливістю цих анекдотів є гіперболізоване представлення негативних властивостей як самих музикантів, так і тих музичних інструментів, на яких вони грають. Постійне наголошування на таких властивостях створює певні культурно-національні стереотипи, які транслюються через короткі гумористичні тексти, що легко запам’ятовуються і поширюються у суспільстві. Наприклад, персонажем багатьох польських анекдотів є альтист, який зображено як особу професійно недосконалу: він постійно фальшує, відстає від оркестру, не вміє налаштовувати свій інструмент, а сам альт витворює не музику, а сторонній шум. Окремі анекдоти містять глузування щодо окремих груп музикантів, яких подано як обмежених, малоосвічених осіб (наприклад, висміюються сільські музики, що грають на весіллях, однак вважають, що можуть грати і в оркестрі філармонії). Проте далеко не всі анекдоти містять негативно забарвлені стереотипи музикантів: стикаємося і з такими образами, які викликають співчуття і навіть захоплення. Так, в одному з анекдотів зображено джазового музиканта, який не заробляє на музиці, а витрачає на неї свої статки. Такий музикант відданий своєму мистецтву і готовий йти на матеріальні жертви задля популяризації музики. Загалом наш аналіз засвідчив, що польські анекдоти на музичну тематику засновані на значному масиві фонових знань у сфері музики, що вимагає такого ж обсягу знань і від читачів (слухачів) цих текстів. Крім того, під час сприйняття та інтерпретації анекдотів реципієнт має здійснити низку складних когнітивних процедур (вивести очікувану імплікацію; швидко виокремити ту характеристику об’єкта, яка в нормі посідає у структурі концепту маргінальну позицію, тощо).

Посилання

Attardo, S., Raskin, V. (1991). Script theory revis(it)ed: joke similarity and joke representation model. HUMOR: International Journal of Humor Research, 4 (3/4), pp. 293–347.

Attardo, S. (1993). Violation of conversational maxims and cooperation: The case of jokes. Journal of Pragmatics, 19 (6), pp. 537–558.

Bassai, S.M. (2016). Movna reprezentatsiia etnokul’turnykh stereotypiv u nimets’komu pobutovymu anekdoti : dys. … kand. filolohichnykh nauk : 10.02.04 [Linguistic representation of enthnic stereotypes in German everyday joke]. Zaporizhzhia. 299 p. [in Ukrainian].

Crawford, M. (2003). Gender and Humour in Social Context. Journal of Pragmatics. 35 (9). Pp. 1413–1430.

Forum Akordeonowe [Accordeon Forum]. URL: http://forum.akordeonowe.pl/humor-akordeonowy/humor/[in Polish].

Jalilifar, A., Savaedi, S.Y., Alexanne, D. (2021). The Battery Dies Quicker Than a Black Guy: A Thematic Analysis of Political Jokes in the American and Iranian Contexts. International Journal of Society, Culture and Language. 9 (3). URL: http://www.ijscl.net/article_245360_79d6603e6755e7cab826a9893d9cf342.pdf

Kalyta, O. (2015). Typy komichnykh tekstiv ta osoblyvosti yikh stylistychnoho analizu [Types of humorous texts and peculiarities of their stylistic analysis]. Linhvostatystychni studiyi [Statistic Linguistics Studies]. № 2. Pp. 54–61 [in Ukrainian].

Khadzhyohlova (Kotys), O.H. (2009). Stereotypy muzykantiv i muzychnykh instrumentiv u rosiys’kykh i anhliys’kykh anekdotakh [Stereotypes of musisicans and musical instruments in Russian and English jokes]. Naukovyi visnyk Volyns’koho natsional’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky : filolohichni nauky: movoznavstvo, 2009. Vyp.16. Lutsk. Pp. 156–161 [in Ukrainian].

Kimakovych, I.I. (2005). Novitniy ukrains’kyi anekdot yak vyklyk XXI stolittiu: do pytannia pro sutnist’ sposobiv obminu informatsiyeyu [Modern Ukrainian joke as a challenge for 21st c.: to the question of the essence of the information exchange]. Storinka molodoho doslidnyka, 2005. № 6. Pp. 88–93 [in Ukrainian].

Krikmann, A. (2006). Contemporary Linguistic Theories of Humour. Folklore: Electronic journal of folklore. Issue 33. P. 27–58.

Korneva, L. (2009). Pro deyaki typolohichni rysy ukrayins’koho anekdotu [Considering some typological features of a Ukrainian joke]. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/1103/1/Korneva.pdf [in Ukrainian].

Martin, R.A. (2007). The Psychology of Humor: An Integrative approach. Academic Press. 446 p.

Musician Jokes. URL: https://www.violinist.com/discussion/archive/15439/

Sen, A. (2012). Humour Analysis and Qualitative Research. Social Research Update. Issue 63. URL: https://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU63.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06

Як цитувати

ЖУЙКОВА, М., & КОТИС, О. (2022). КУЛЬТУРНІ СТЕРЕОТИПИ В ПОЛЬСЬКИХ АНЕКДОТАХ. Folia Philologica, (3), 47-52. https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2022/3/7

Номер

Розділ

Статті