ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНОЧОЇ ЕЛІТИ В ПОРТРЕТНОМУ ІНТЕРВ’Ю

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2023/6/5

Ключові слова:

гендер, гендерні стереотипи, портретне інтерв’ю, масмедійний дискурс, жіноцтво

Анотація

У статті розглядаються гендерні стереотипи, які актуалізуються у мові української жіночої еліти в портретному інтерв’ю. Описується загальна ситуація сучасного масмедійного впливу на суспільне середовище, зокрема його особливості у гендерному розмаїтті. Окрема увага зосереджена на визначенні та аналізі гендерних стереотипів сучасного українського соціуму, зокрема у статті описані особливості стереотипного сприйняття та самовизначення жінок у суспільстві. У руслі сучасних політичних подій в українському соціумі схарактеризовано вплив фемінізму у масмедійному дискурсі України. Виокремлено гендерні стереотипи, що яскраво зображують та надають змогу розпізнати у комунікативному середовищі образи жінок-лідерок, жінок-господинь та жінок-рушійних сил соціальних і політичних подій. У дослідженні надано диференціацію між розуміннями гендеру та статі, медійного дискурсу та портретного інтерв’ю як різновиду спілкування, що спрямований на висвітлення думок та особистих почуттів і проблем певних осіб українського суспільства, які впливають на громадську думку. У роботі спираємося на класифікацію стереотипів за гендерними типами (приналежності до певної статі), за соціальними ролями й статусом та за професійною приналежністю. На прикладі інтерв’ю відомої української акторки, волонтерки та громадської діячки Наталки Денисенко, яке вона дала у рамках соціального проєкту «Нова реальність», визначено та описано стереотипи жіноцтва. У результаті дослідження з’ясовано, що в образі сильної акторки актуалізуються такі стереотипи, як: жінка є слабкою, який на мовному рівні передано вживанням метафоричного виразу; жінка є соромʼязливою, що відтворено на протиставленні понять «відвертість» – «сором»; жінка є берегинею родини, який вербалізовано аргументованою лексикою семантичного поля збереження та взаємодії гендерних ролей; домінування чоловічого роду, що представлено на морфологічному рівні неузгодженням граматичних форм чоловічого роду.

Посилання

Agеуeva, V.P., Kobelyanska, L.S., & Skoryk, M.M. (2004). Osnovy teorii genderyu. [Basics of Gender Theory]. Kyiv: “K.I.S.” [in Ukrainian].

Vishchak, L.V. (2018). Movnі markery politkorrektnostі u frantsuz'komu y ukraїns'komu medіynomu dyskursі: zіstavnii aspekt [Linguistic Markers of Political Correctness in French and Ukrainian Media Discourse: a Comparative Aspect]. Kyiv [in Ukrainian].

Vorona, M. (2010). Genderni stereotypy: sutnist', funktsії, naslіdki [Gender Stereotypes: Essence, Functions, Consequences]. Statystyka Ukraїny: shchokvartal'nii naukovo-informatsiynii zhurnal – Statistics of Ukraine: Quarterly Scientific Information Journal, 4(51) [in Ukrainian].

Zdorovega, V. (2004). Teoriya i metodyka zhurnalist's'koi tvorchostі [Theory and Methods of Journalistic Creativity]. Lviv: PAIS [in Ukrainian].

Kuravska, N. (2018). Genderni stereotypy yak dzherelo gendernoi dyskryminatsii ta seksyzmu [Gender Stereotypes as a Source of Gender Discrimination and Sexism]. Sotsіal'na psykholohіya: zbirnik naukovikh prat – Social Psychology: Collection of Scientific Papers, 22 [in Ukrainian].

Malenko, O.O. (2017). Movne sohodennya: tendentsii y vikliki chasu [Language Today: Trends and Challenges of the Time]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Innovatsiynyy potentsial ta pravove zabezpechennya sotsial'no-ekonomichnogo rozvytku Ukrayiny: viklik hlobal'noho svitu» – International Scientific and Practical Conference “Innovative potential and legal support for the socio-economic development of Ukraine: a challenge of the global world”. 1, 595–603. Poltava: “University Ukraine” [in Ukrainian].

Mykhailyn, I.L. (2011). Osnovy zhurnalistiki [Fundamentals of Journalism]. Kyiv: Center for Educational Literature [in Ukrainian].

Trishchuk, O.V., & Klopenko, K.G. (2019). Markeri gendernoi dyskryminatsii v ukraїns'kikh reklamnikh tekstakh [Markers of Gender Discrimination in Ukrainian Advertising Texts]. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Naukova shkola Romana Ivanchenka” – The seventh International Scientific and Practical Conference “Scientific School of Roman Ivanchenko”, Vol. 7, P. 88–94. Kyiv: KPI [in Ukrainian].

Stoliy, M.M. (2020). Femіnіstichnii dyskurs ukraїns'kikh medіa 2014–2019 roku [Feminist Discourse in Ukrainian Media 2014–2019]. Lviv [in Ukrainian].

Khaler, M. (2008). Іnterv’yu [Interview]. Kyiv: Academy of Ukrainian Press, Center for Free Press [in Ukrainian].

Mosiychuk, T.A. (2021). Sotsіal'nii proekti “Podolannya gendernikh stereotypіv u reklamі” [Social Project “Overcoming Gender Stereotypes in Advertising”]. Kyiv [in Ukrainian].

Efrosinina, M. (2023). Natal'ka Denisenko: pro zapal'nii kharakter cholovіka v ZSU, aktors'ku dіyal'nіst' і kheit u sotsmerezhakh [Natalia Denysenko: On the fiery nature of a man in the Armed Forces of Ukraine, acting career, and hate on social media]. [Video]. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Z27AVdq6jS8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

ТКАЧУК, А., & БУЦЬ, Ж. (2023). ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНОЧОЇ ЕЛІТИ В ПОРТРЕТНОМУ ІНТЕРВ’Ю. Folia Philologica, (6), 36-41. https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2023/6/5

Номер

Розділ

Статті