ВПЛИВ ФІЛОСОФІЇ Ж.-П. САРТРА НА РОЗВИТОК АНГЛІЙСЬКОГО ЕКЗИСТЕНЦІЙНОГО РОМАНУ
DOI:
https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2022/3/1Ключові слова:
філософія, екзистенціалізм, творчість, особистість, англійська література, роман, Ж.-П. СартрАнотація
У статті пропонується дослідження впливу філософії Ж.-П. Сартра на розвиток англійського екзистенційного роману. Ж.-П. Сартр вважається теоретиком екзистенціалізму як літературного напряму. У творах яскравих представників англійської літератури А. Мердок, В. Ґолдінґа, К. Вілсона, М. Спарк використовуються екзистенційні мотиви, характерні для всієї європейської літератури XX століття. Екзистенціалізм як філософський напрям мав важливе значення в пошуку виходу з кризових ситуацій та формуванні нового суспільного світогляду. Англійські письменники-екзистенціалісти руйнували звичні норми світобачення зв’язків людини із суспільством. Вони приділяли у своїх творах основну увагу людині, її сутності та внутрішньому світу, визначали її місце як у філософії, так і в літературі. У працях названих постатей докладно показано, що історія висуває на політичну авансцену людину, яка всім своїм єством приречена до свободи і неодноразово порушує різноманітні форми соціального буття. Відповідну філософську платформу європейської екзистенційної літератури вважаємо освновною, крізь призму прийняття якої обґрунтовується головне кредо всієї життєдіяльності Сартра: усвідомлюючи і виправдовуючи свій духовно-моральний і ціннісний вибір, людина таким чином бере на себе відповідальність за долі всього світу. В основних працях Сартра важко помітити серйозні недоліки. Навпаки, синтез демократичних та індивідуалістичних тенденцій виявився складним, суперечливим, а тому зумовив подальші дискусії у світовій літературі. Проте основні теоретичні положення мислителя суттєво вплинули на екзистенційну літературу Європи, зокрема й на англійський роман.
Посилання
Jeanson, C., Jeanson, F. (1957). Alzhir vne zakona [Algeria is outlawed], transl. from French E. Rubinin and K. Khenkin; introd. article by R. Avakov. Moscow : Inostrannaya literatura, 358 p. [in Russian].
Sartre, J.-P. (1989). Ekzistentsializm – eto gumanizm [Existentialism is humanism]. Sumerki bogov: sbornik [Twilight of the Gods: compilation] / ed. by F. Nietzsche, Z. Freud, E. Fromm, A. Camus, J.-P. Sartre. Moscow : Politizdat, pp. 319–344 [in Russian].
Heidegger, M. (1962). Being and Time, transl. by J. Macquarrie and E. Robinson. New York : Harper and Row, 589 p.
Kierkegaard, S. (1941). Concluding Unscientific Postscript, transl. by W. Lowrie and J. Campbell. Princeton : Princeton University Press, 368 p.
Kant, I. (1960). Religion within the limits of reason alone, transl. by T.M. Greene and H.H. Hudson. New York : Harper& Row, 190 p.
Hegel, G.W.F. (1953). Reason in History, transl. by R.S. Hartman. New York, 144 p.
Camus, A. (1995). Myth of Sisyphus, transl. by J. O’Brien. Middlesex : Penguin Books, 192 p.