ПОЕТИКА ФЕЙСБУК-РОМАНУ О. ШИНКАРЕНКА «КАГАРЛИК» ЯК ЯВИЩА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В ЦИФРОВУ ЕПОХУ
DOI:
https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2023/6/1Ключові слова:
діджимодернізм, мережева література, текст, автор, читач, фейсбук-роман, сучасна українська літератураАнотація
У статті розглядається роман Олега Шинкаренка «Кагарлик» як зразок української літератури цифрової доби. Роман має експериментальну форму й існує паралельно у вигляді сторінки у соціальній мережі «Фейсбук» та кількох паперових видань. Мета роботи – окреслити особливості поетики фейсбук-роману О. Шинкаренка «Кагарлик» як твору, що поєднує в собі ознаки постмодерністського та діджимодерністського тексту. У статті узагальнюються запропоновані А. Кірбі характерні ознаки діджимодерністської текстуальності. Висвітлюється поняття «мережева література». Визначаються жанрові особливості твору та характерні ознаки його форми у просторі соціальної мережі «Фейсбук» (окрему увагу приділено аналізу авторських і читацьких коментарів під дописами-епізодами роману) та в друкованому виданні (на основі книги 2015 року, що вийшла у видавництві «Люта справа»). На прикладі цього твору визначається, як змінилася взаємодія в парадигмі «автор – текст – читач» в літературі цифрової епохи. У дослідженні застосовано інтермедіальний, інтертекстуальний, компаративний та структуралістський методи аналізу. Наукова новизна роботи полягає в детальному дослідженні електронної версії твору, зокрема в аналізі авторських та читацьких коментарів на сторінці роману «Кагарлик» у соцмережі «Фейсбук». У результаті дослідження з’ясовано, що типовими постмодер-ністськими ознаками, характерними як для електронної, так і для паперової версій роману О. Шинкаренка «Кагарлик», є жанрова гібридність, інтертекстуальність, абсурдність та іронічність. Також твір має ознаки діджимодерністського тексту, серед яких – поступальність, хаотичність, скороминущість, перероблення й опосередкованість текстових ролей, анонімне, множинне й соціальне авторство, обмеженість плинними рамками та електронно-цифрова природа. Відповідні ознаки здебільшого притаманні інтернет-версії роману, але вони виявляються також і в друкованому виданні.
Посилання
Brynnykh, M.S. (2015). Shche trokhy, i bude Kaharlyk. Peredmova do druhoho vydannia romanu Kaharlyk [A Little More, and There Will Be a Kaharlyk. Preface to the Second Edition of Kaharlyk’s Novel]. Liuta sprava. P. 4–7 [in Ukrainian].
Hanoshenko, Yu.A. (2018). Mandrivka yak universalna metafora buttia v romanakh Oleha Shynkarenka [Journey as a Universal Metaphor of Being in Oleh Shynkarenko`s Novels]. Naukovi pratsi. Filolohiia. Literaturoznavstvo, 316 (304). P. 21–25 [in Ukrainian].
Herasymenko, N.V. (2010). Merezheva literatura: nova forma chy zmist? [Network Literature: a New Form Or Content?]. Slovo i Chas. №10. P. 64–71 [in Ukrainian].
Hrebeniuk, T.V. (2023). Spilnyi bil, viina y identychnist: natsionalna spetsyfika ukrainskoho literaturnoho metamodernizmu. [Shared Pain, the War and Identity: Peculiarities of Ukrainian Literary Metamodernism]. Suchasni literaturoznavchi studii, (20). P. 30–58 [in Ukrainian].
Zavadskyi, Yu.R. (2005). Do problemy isnuvannia “merezhevoi literatury” v Ukraini: yavyshcha i terminy [On the Problem of the Existence of “Network Literature” in Ukraine: Phenomena and Terms]. Studia Methodologica. Vyp. 19.: Teoriia literatury. Komparatyvistyka. Ukrainistyka : zb. nauk. prats z nahody 70-richchia d-ra filol. nauk, prof., akad. Akademii vyshchoi shkoly Ukrainy Romana Hromiaka. P. 123–127 [in Ukrainian].
Zavadskyi, Yu.R. (2005). Kibertekst i ergodychna literatura: typolohichna model merezhevoi literatury Espena Dzh. Aarseta [Cybertext and Ergodic Literature: A Typological Model of Networked Literature by Espen J. Aarseth]. Studia Methodologica. Vyp. 16. P. 54–59 [in Ukrainian].
Levchenko, H.D. (2015). “Kaharlyk”: rosiisko-kytaiska yaderna viina abo piatyvymirnyi roman pro ukrainske zhyttia. Pisliamova do druhoho vydannia romanu Kaharlyk [“Kaharlyk”: A Russian-Chinese Nuclear War or a Five-Dimensional Novel about Ukrainian Life. Afterword to the second edition of Kaharlyk]. Liuta sprava. P. 226–239 [in Ukrainian].
Pidopryhora, S.V. (2020). “Facebook-roman” O. Shynkarenka “Kaharlyk”: naratyvna spetsyfika [Facebook-Novel by O. Shynkarenko “Kaharlyk”: Narrative Specificity]. Filolohichnyi dyskurs. № 10. P. 119–130 [in Ukrainian].
Fisenko. T.V. (2006). Teoriia merezhevoi literatury yak novyi literaturoznavchyi dyskurs [Network Literature Theory as a New Literary Discourse]. Pytannia literaturoznavstva, 71. P. 268–279.
Shynkarenko, O. (2015). Kaharlyk. Druhe vydannia. [Kaharlyk]. Liuta sprava. P. 240 [in Ukrainian].
Shynkarenko, O. (2015). Kaharlyk [in Ukrainian]. Retrieved from facebook.com/kaharlyk
Kirby, A. (2009). Digimodernism: How new technologies dismantle the postmodern and reconfigure our culture. Bloomsbury Publishing USA. 282 p.