КЕЙС ЛІНГВАЛЬНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ПРОФІЛЮВАННЯ: СИНТАКСИЧНІ АСПЕКТИ МОВИ ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2024/7/6Ключові слова:
лінгвістичне профілювання, учитель англійської мови, вербальна комунікація, англомовний роман, складносурядне і складнопідрядне речення, вербальна сугестіяАнотація
У статті розглядається питання лінгвістичного профілювання особистостей крізь призму їхньої професійної та мовної компетенції під час вербальної комунікації. Автор ставить за мету виявити набір характерних мовленнєвих маркерів, притаманних реальним і віртуальним учителям англійської мови, та проводить компаративний аналіз отриманих результатів. Дослідження методологічно базується, з одного боку, на оригінальних англомовних романах, де вчителі англійської мови зображені як персонажі, а з іншого – на польовому експерименті, проведеному особисто автором за участю двох учителів англійської мови з одеських ліцеїв, які є вихідцями з України. Після проведення аналізу понять професійного іміджу та мовленнєвого портрета авторка окреслює мовленнєвий статус учителя англійської мови в суспільстві загалом і доводить його приналежність до елітарного соціального прошарку. Дослідження характеризується науковою новизною, адже в ньому вперше виявлено досить суттєві відмінності в синтаксичних моделях із позиції синтаксичної організації мовлення реальних учителів англійської мови з України та їхніх колег, описаних в оригінальних англомовних романах, що можна пояснити, зокрема, й різницею в менталітеті. Зроблено також висновки, що віртуальні вчителі англійської мови віддають перевагу кодуванню своєї інформації в ускладнених реченнях, використовують синтаксичні комплекси, тоді як реальні вчителі англійської мови з України зазвичай нехтують цим способом мінімізації мовленнєвих зусиль, уживають переважно складні, зокрема складносурядні, речення. Сформульовано узагальнення про схильність віртуальних викладачів ставити поспіль кілька розділових запитань, що можна розглядати як тип вербальної сугестії. Попри те, що помилки не є типовими для мовлення обох груп, українські викладачі англійської мови все ж можуть відступати від традиційних правил порядку слів і перевантажувати речення. Перспективи дослідження передбачають можливість зіставлення мовлення віртуальних викладачів англійської мови з мовленням реальних викладачів англійської мови з англомовних країн (як чоловіків, так і жінок), а також додання до сфери аналізу рівні фонетики та лексики.
Посилання
Voyat, L. (2015). Yednist movy i myslennya yak samostiynykh protsesiv z riznymy zhyttyevymy funktsiyamy [Unity of language and thinking as independent processes with different life functions]. In: V. Cherney, S. Husarev, & S. Chernyavskyy (Eds.). Ukrayinska mova v yurysprudentsiyi: stan, problemy, perspektyvy: materialy XI Vseukr. nauk.- prakt. konf., Kyiv, 27 lystop. 2015 r. 224–226. Kyiv : Natsionalna akademiya vnutrishnikh sprav [in Ukrainian].
Hrabovskyi, S. (2011). Imidzh [Image]. Entsyklopediya suchasnoyi Ukrayiny, 1, 1–2. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen [in Ukrainian].
Dzhedzhera, K. (2017). Definitsiyi “dilove spilkuvannya”, “profesiyne spilkuvannya”, “profesiyne dilove spilkuvannya” u terminolohichnomu tezaurosi stosovno komunikatyvnoyi pidhotovky studentiv [Definitions of “Business communication”, “Professional communication”, “Professional business communication” in the terminological thesaurus regarding communicative training of students]. Onovlennya zmistu, form ta metodiv navchannya i vykhovannya v zakladakh osvity [Updating the content, forms and methods of teaching and upbringing in educational institutions], 17, 197–201 [in Ukrainian].
Diak, T. (2019). Tekhnolohiyi profaylinhu v slidchiy diyalnosti [Profiling technologies in investigative activity]. Kyiv: Naukova laboratoriya z problem psykholohichnoho zabezpechennya ta psykho-fiziolohichnykh doslidzhen [in Ukrainian].
Mytseva, O. (2018). Profesiynyy imidzh fakhivtsya: sut, funktsiyi, struktura [Professional image of a specialist: essence, functions, structure]. Pedahohika ta psykholohiya [Pedagogy and Psychology], 59, 191–200 [in Ukrainian].
Morozova, I., & Marchenko, V. (2022). Verbalni zasoby obektyvizatsiyi movlennyevoy mimikriyi (na materiali kinostrichky “Catch Me if You Can”) [Verbal means of objectifying speech mimicry (on the material of the film “Catch Me if You Can”)]. Zakarpatski filolohichni studiyi [Transcarpathian Philological Studies], 23 (1), 155–160. https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2022.23.1.30 [in Ukrainian].
Rul, Yu. (2013). Psykholohichnyy profaylinh – nova osvita u MAUP [Psychological profiling – a new education at MAUP]. Naukovyy zhurnal “Psykholohiya” [Scientific journal “Psychology”]. Retrieved from: http://medpsyhology.pp.ua/psiholog-profiling [in Ukrainian].
Morozova, I., & Yartseva, O. (2022). Linhval’ni pryntsypy profilyuvannya virtual’noyi osobystosti [Linguistic principles of virtual personality profiling.]. Aktual’ni pytannya humanitarnykh nauk: mizhvuzivs’kyy zbirnyk naukovykh prats’ molodykh vchenykh Drohobyts’koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka [Topical Issues of the Humanities: an inter-university collection of scientific papers by young scientists of the Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University], 51, 386–393. https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-60 [in Ukrainian].
Cambridge Dictionary. (n. d.). Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/image.
Dawne, D. (2022). Personality Profiling. New York: Statesman.
Eaton, T. (2016). Literary Semantics. London: Melrose Books.
Farkas, X., & Bene, M. (2021). Images, politicians, and social media: Patterns and effects of politicians’ imagebased political communication strategies on social media. The International Journal of Press / Politics, 26 (1), 119–142. https://doi.org/10.1177/1940161220959553.
Koch, E. (2018). Die Persönlichkeit des Lehrers aus der Sicht der Schüler. Munchen: Bastei-Verlag Gustav H. Lubbe [in German].
Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. In: J.B. Pride, & J. Holmes (Eds.). Sociolinguistics, 269–293. Harmondsworth: Penguin.
Teli, M.A., & Chachoo, M.A. (2022). Lingual markers for automating personality profiling: background and road ahead. Journal of Computational Social Science, Springer, 5 (2), 1663–1707.
Morozova, I., & Pozharytska, O. (2021). Literary characters and their verbal mimicry through the prism of gestalt analysis. Arab World English Journal (AWEJ), 12 (2), 457–468. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol12no2.31.
Morozova, I., & Pozharytska, O. (2024). Alisa in a futuristic wonderland: Traveling through time and space with a girl from tomorrow. In B. Montoneri (Ed.), Time travel in world literature and cinema. London ; New York: Palgrave Macmillan, 43–66. https://doi.org/10.1007/978-3-031-52315-1.
Noecker, J., Ryan, M., & Juola, P. (2013). Psychological profiling through textual analysis. Literary and Linguistic Computing, 28, 382–387.
Hornby, A.S. (Ed.) (2015). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. London: Oxford University Press.
Warner, W.L. (2009). Social Class in America, The Evaluation of Status, a Manual of Procedure for the Measurement of Social Status. New York: Harper.