ПОЕТИКА ПОЕМИ ОРІЄНЦІЯ “COMMONITORIUM”

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2021/1/7

Ключові слова:

поетика, інтертекстуальність, дидактична поезія, Орієнцій, Commonitorium

Анотація

Поезія – це своєрідний дискурс, відмінний від звичайної повсякденної мови; це інститут, різновид виступу,який суспільство позначило як особливе, із спеціальними правилами, що застосовуються до його виробництвата прийому. Дидактична поезія – це різновид поезії, якa має на меті навчити (Toohey, 2013: 2). У дидактичній поезії читачеві пропонується розглядати не просто повідомлення та блискучу мову його викладу, а те, щоховається за повідомленням, людські цінності та бачення, які втілює поема. У статті аналізується роботаОрієнція “Commonitorium” та його роль як новатора латинської дидактичної поезії, а також його становищев ландшафті пізньоантичної літератури V століття нашої ери.Метою статті є показати, наскільки визначальні характеристики жанру дидактичної поезії можна знайтиу поемі Орієнція “Commonitorium”, і простежити перестановки цих ознак у тексті; досліджується весьспектр питань, якими наука про Орієнція досі нехтувала: «поетика» твору, тобто поетична самосвідомість,виражена у поемі, а також техніки композиції, риторична аргументація, стратегії переконання та оповідання,інтертекстуальні алюзії, зв’язок із сучасними творами та інші аспекти.Наукова новизна. У той час як латинська поезія процвітала під час правління Августа (27 р. до н. е. – 14 р.н. е.) та I століття нашої ери, збереглося лише кілька поетичних творів, створених у II та III століттях нашоїери. Після тривалого періоду мовчання латинська поезія повернулася в пізню античність, коли в IV століттінашої ери різні письменники знову почали складати поетичні жанри. Замість Риму інші місця розташуваннястали важливими середовищами для виробництва літератури, особливо Галлія, де діяли такі письменники, якАвзоній, Павлін Нольський, Сульпіцій Сeвер, Сідоній Аполлінарій та інші. Якщо жанри, створені пізньоантичнимиписьменниками, були більш-менш такими ж, як і в класичній літературі, більшість їхніх творів відрізняютьсяза змістом та значенням (Gasparov, 1982: 2; Johnson, 2000: 335–337). Пізньоантичні письменники були глибокознайомі зі своїми попередниками класичної літератури, але через вплив християнської релігії характер латинськоїлітератури, створеної пізньою античністю, також значно відрізняється від творів, написаних язичницькимиписьменниками в попередні століття. У цій статті розглядається творчість поета Орієнція, якого заразбільшість вчених ототожнює з одноіменним єпископом Августи Аусціорум (сучасний Ош, Франція) у ПівденнійГаллії, є важливим представником дидактичної поезії, і його творчість є неоціненним прикладом в історії жанру.Його дидактична поема з назвою “Commonitorium”, написана елегійним дистихом, ймовірно, була створенаблизько 430 року нашої ери.Як висновок, “Commonitorium” представляє собою серйозну поему та стосується питань, що маютьпершочергове значення для людства. Питання про те, чого саме “Commonitorium” прагне навчити, дійсно маєвелике значення для розуміння твору. Цей твір претендує на справді універсальну роботу, що охоплює все існуюче,адже у двох книгах Орієнцій відкриває своїм читачам / учням шлях до спасіння, дає нам конкретну інформаціюта розповідає, як ми повинні прожити своє життя, як повинні ставитися до своїх ближніх і до Бога.

Посилання

Bellanger, L. (1902). Étude sur le poème d’Orientius, Paris/Toulouse.

Dalzell, Alexander (1996). The Criticism of Didactic Poetry: Essays on Lucretius, Virgil and Ovid, Toronto.

Gale, Monica R. (2001). Lucretius and the Didactic Epic, Bristol.

Gasparov, M. (1982). Late Latin Poetry, Moscow [in Russian].

Johnson, S.F. (2000). The Oxford Handbook of Late Antiquity, Oxford.

Purser, L.C. (1904). M. Bellanger’s “Orientius”. Hermathena, Vol. 13, No. 30, Dublin.

Rapisarda, Carmelo A. (1960). Orienzio: Carme esortativo (Commonitorium). Testo con introduzione e traduzione, Catania.

Rapisarda, Carmelo A. (1970). Orienzio: Carme esortativo (Commonitorium). Testo critico con introduzione e traduzione, Catania.

Stamatopoulou, Zoe (2017). Hesiod and Classical Greek Poetry: Reception and Transformation in the Fifth Century BC, Cambridge.

Tobin, Mildred Dolores (1945). Orientii Commonitorium. A Commentary with an Introduction and Translation, Washington D.C.

Toohey, Peter (2013). Epic Lessons: An Intoduction to Ancient Didactic Poetry, Routledge.

Volk, Katharina (2002). The Poetics of Latin Didactic: Lucretius, Vergil, Ovid, Manilius, Oxford.

Volk, Katharina (2010). Ovid, Wiley-Blackwell.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

РЕЗНИК, Я. (2021). ПОЕТИКА ПОЕМИ ОРІЄНЦІЯ “COMMONITORIUM”. Folia Philologica, (1), 62-69. https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2021/1/7

Номер

Розділ

Статті