МІФОНІМИ ЯК МАРКЕРИ НАЦІОНАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЇ ТРАДИЦІЇ В ТЕКСТІ ДАВНЬОГРЕЦЬКОГО РОМАНУ АХІЛЛА ТАТІЯ

Автор(и)

  • Інеса ЧАКАЛ Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

DOI:

https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2023/5/8

Ключові слова:

міфоніми, міфопростір, лексико-семантичний аналіз, функційно-стилістичний аналіз, ідіолект, давньогрецький роман, Ахілл Татій

Анотація

У статті зроблено спробу охарактеризувати в загальних рисах пропріальну міфологічну лексику як невід’ємний складник ономастичного фону роману «Левкіппа і Клітофонт» давньогрецького письменника ІІ ст. н. е. Ахілла Татія. Метою дослідження був типологічний, лексико-семантичний і функційно-стилістичний аналіз міфонімів, уживаних у тексті роману. Міфопростір давньогрецького роману визначив специфіку вербального функціонування міфологічних об’єктів, які були проаналізовані із залученням описового і методу кількісного аналізу. У структурі онімного простору роману «Левкіппа і Клітофонт» серед антропонімів, топонімів, етнонімів / катойконімів і хрононімів міфоніми займають ключове місце (із 181 оніма 77 лексем – міфоніми). Незважаючи на те що більшість з них належать до ономастичної периферії в тексті роману (усього 295 слововживань), все ж таки мають визначальну роль для ідіостилю Ахілла Татія. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що в роботі вперше здійснено системний аналіз міфонімів у творі «Левкіппа і Клітофонт»; міфологічні номінації класифіковано за лексичним значенням на три групи: 1) імена античних богів, божеств і міфічних істот, 2) імена героїв і героїнь міфів або античних творів, 3) імена історичних постатей (письменників, державних діячів, винахідників, царів, полководців); з’ясовано їхні функціонально-стилістичні особливості. Міфоніми фігурують у романі в описах художніх картин, у міфічних оповідях, у порівняннях із персонажами роману. Герої роману здійснюють богам жертвоприношення, звертаються до них у клятвах, благаннях і молитвах. Домінантними серед міфонімів у тексті роману виявилися імена богів і богинь ἡ Ἀφροδίτη, ἡ Ἄρτεμις, ὁ Ἔρως та ὁ Ζεύς, які вважаємо ключовими словами. Висновки. Міфологічна пропріальна лексика виконує в тексті роману характеризувальну та художньо-естетичну функції, виступає важливим засобом когезії тексту.

Посилання

Antychna mifolohiia (2005). [Ancient mythology]. Kyiv: Makhaon-Ukraina [in Ukrainian].

Boieva, Е. V., Peliak, М. (2021). Funktsiina paradyhma antychnyh mifonimiv u poeziiah М. Zerova [Functional Paradigm of Ancient Mythonyms in the Poems of M. Zerov]. Poliaspektnist tvorchosti Lesi Ukrainky: zbirnyk naukovyh statei і tez / redkol.: Т. Io. Bandura, Е.V. Boieva, N. V. Iaremchuk. Odesa: vydavets Bukaiev Vadym Viktorovych. P. 152–160 [in Ukrainian].

Boiko, N. І., Kaidash, А. M. (2010). Mifolohemy v ukrainskomu romantychnomu prostori: monografiia [Mythologemes in the Ukrainian Romantic Space: Monograph]. Nizhyn: Vyd-vo NDU im. М. Hoholia [in Ukrainian].

Vilchynska, Т., Vyshnevska, H. (2019). Mifonimy v ukrainskii etnokulturi i tvorchosti pysmennykiv kintsia ХІХ – pochatku ХХ stolit [Mythonyms in the Ukrainian Ethno-Culture and Works of the Writers in the End of the 19th – the Beginning of the 20th Centuries]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Ser. filolohichna. Lviv: Lvivskii natsionalnyi universytet im. І. Franka. Vol. 71, Ch. ІІ. P. 186–193 [in Ukrainian].

Vintoniv, T. М. (2017). Rol mifonimiv ta bibliinyh onimiv u stvorenni semantychnoi aury antropoetonima Motria v istorychnii epopei Bohdana Lepkoho «Mazepa» [The Role of Mythonyms and Biblical Proper Names in the Creation of Semantic Aura of Anthropoetonym Motria in the “Mazepa” Epic by Bohdan Lepkyi]. Studia philologica: Zbirnyk naukovyh prats. Vol. 9. P. 85–92 [in Ukrainian].

Holianych, M. І., Ivanyshyn, N. Ia., Rizhko, R. L., Stefurak, R. І. (2012). Linhvistychnyi analiz tekstu: slovnyk terminiv [Linguistic Analysis of the Text: Dictionary of Terms]. Ivano-Frankivsk: Simyk [in Ukrainian].

Karpenko, Iu. (2008). Literaturna onomastyka: zbirnyk statei [Literary Onomastics: Collection of Articles]. Odesa: Astroprynt [in Ukrainian].

Leksykon antychnoi slovesnosti. (2014). [Lexicon of Ancient Literature] / za red. М. Boretskoho, V. Zvarycha. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Makar, І. (2007). Mifonimy u romani davniohretskoho pysmennyka Lonha “Dafnis і Hloia” [Mythonyms in the Longus’ Ancient Greek Novel “Daphnis and Chloe”]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Chernivtsi: Ruta, Vol. 356-359: Slovianska filolohiia. P. 162–168 [in Ukrainian].

Pavliuk, N. V. (2006). Vlasni nazvy mifichnoho i bibliinoho pohodzhennia ta jih rol u poetonimohenezi [Proper Names of Mythical and Biblical Origin and Their Role in Poemonymogenesis]: avtoref. dys. ... kand. filol. nauk: 10.02.15. Donetsk [in Ukrainian].

Romanchenko, А. P. (2012). Mifonimy v literaturnii kaztsi Vsevoloda Nestaika [Mythonyms in V. Nestayko's Literary Fairy Tale]. Zapysky z onomastyky. Vol. 15. P. 132–139 [in Ukrainian].

Slovnyk antychnoi mifolohii. (1985). [Dictionary of Ancient Mythology] / [uklad. I. Ya. Kozovyk, O. D. Ponomariv]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Achilles Tatius / With an English translation by S. Gaselee, M. A. Fellow and Librarian of Magdalene College (1984). Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press; London: William Heinemann LTD.

Bierl, A. (2014). Love, Myth, and Ritual. The Mythic Dimension and Adolescence in Longus’ Daphnis and Chloe. A Companion to the Ancient Novel / ed. by Edmund P. Cueva, Shannon N. Byrne. John Wiley & Sons. P. 441–455.

Chalk, H. H. (1960). Eros and the Lesbian Pastorals of Longos. Journal of Hellenistic Studies, № 80. P. 32–51.

Cueva, E. P. (2004). The Myths of Fiction: Studies in the Canonical Greek Novels. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Edsall, M. (2002). Religious Narratives and Religious Themes in the Novels of Achilles Tatius and Heliodorus. Ancient Narrative. Vol. 1. Groningen: Barkhuis Publishing & The University Library Groningen. P. 114–133.

Epstein, S. (2002). The Education of Daphnis: Goats, Gods, The Birds and The Bees. Phoenix (Journal of the Classical Association of Canada). Vol. 56. No. 1–2. P. 25–39.

Létoublon, F. (2013). Mythological Paradigms in the Greek Novels. The Construction of the Real and the Ideal in the Ancient Novel (Ancient Narrative Suppl., 17) / ed. M. Paschalis & S. Panayotakis. Groningen: Barkhuis. P. 127–145.

MacQueen, B. D. (1990). Myth, Rhetoric, and Fiction. A Reading of Longus’s Daphnis and Chloe. Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Reardon, B. P. (2003). Mythology in Achilles Tatius and Heliodorus. Mitos en la literatura griega helenística e imperial / ed. by Juan Antonio López Férez. Madrid: Ed. Clásicas. P. 377–389.

Reardon, B. P. (1994). Μῦθος οὐ λόγος: Longus’s Lesbian Pastorals. The Search for The Ancient Novel / ed. by James Tatum. Baltimore and London: The John’s Hopkins University Press. P. 135–147.

The Gods of Ancient Greece: Identities and Transformations / ed. by Jan N. Bremmer, Andrew Erskine (2010). Edinburgh University Press.

Vilborg, E. (1962). Achilles Tatius. Leucippe and Clitophon: A Commentary. Gӧteborg: Elanders Boktryckeri Aktiebolag.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-27

Як цитувати

ЧАКАЛ, І. (2023). МІФОНІМИ ЯК МАРКЕРИ НАЦІОНАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЇ ТРАДИЦІЇ В ТЕКСТІ ДАВНЬОГРЕЦЬКОГО РОМАНУ АХІЛЛА ТАТІЯ. Folia Philologica, (5), 53-61. https://doi.org/10.17721/folia.philologica/2023/5/8

Номер

Розділ

Статті